Amazon KDP – czyli self publishing
Kindle Direct Publishing jest filią Amazon self publishing przeznaczoną dla małych self publisherów i autorów self publishing
KDP pozwala na oferowanie fizycznych tytułów książek do sprzedaży za pośrednictwem właściwości księgarni internetowej Amazon. KDP może również udostępnić Twoją książkę innym księgarniom, ale, jak dowiesz się później, istnieje kilka ograniczeń, o których należy pamiętać.
Teraz zajmiemy się różnymi aspektami platformy Amazon self publishing, abyś mógł poznać jej zalety, jak również wady.
Umowa o samodzielnym publikowaniu w Amazon
Zacznijmy od tego, jak wygląda Twój stosunek prawny do KDP: Twój kontrakt Amazon Self Publishing.
Czy umowa Amazon Self Publishing jest wyłączna?
Amazon self publishing ewoluował na przestrzeni lat, dostosowując się do ogromnego wzrostu i ewolucji branży self publishing. W rezultacie treść ich warunków może być bardzo płynna, z ciągle ewoluującymi zmianami w różnych kategoriach.
Od teraz oferują pełną niewyłączność dla książek drukowanych, co oznacza, że możesz swobodnie dystrybuować swoją książkę przez dowolną liczbę kanałów oprócz KDP bez ograniczeń.
Czy zachowuję wszystkie prawa zastrzeżone podczas samodzielnego publikowania książek z Amazonem?
Wydawnictwo Amazon pozwala na zachowanie 100% kontroli nad prawami, w tym 100% kontroli nad prawami zagranicznymi i dystrybucyjnymi oraz 100% kontroli nad całą treścią przez cały czas. W rzeczywistości, będziesz w stanie zachować wszystkie prawa zastrzeżone bez wyjątku. To dobra wiadomość dla Ciebie i zgodna z aktualnymi trendami w self publishingu.
Czy mogę wypowiedzieć umowę o współpracy z Amazon Self Publishing?
Możesz zakończyć umowę z Amazon self publishing dając KDP pięciodniowy okres wypowiedzenia, bez zadawania pytań. Jednakże, kiedy usuną Twoje treści z platformy, usuną również Twoje tytuły książek z list bestsellerów we wszystkich kategoriach oraz wszystkie recenzje książek od ludzi, między innymi, więc należy postępować bardzo ostrożnie.
Należy pamiętać, że wszystkie recenzje książek na ich platformie są własnością Amazon, a nie twoje, więc nie będzie można ich używać w treści marketingu i promocji książki bez ich zgody.
Książki na Amazon – koszty
Jedną z głównych korzyści podczas korzystania z Amazon self publishing, jest to, że Twoje tytuły książek nigdy nie będą masowo drukowane lub przechowywane w magazynach regionalnych Amazon.
Zamiast tego każda pojedyncza książka będzie drukowana na żądanie i wysyłana do osób, które dokonały zakupu dopiero po otrzymaniu pełnej zapłaty. Przyjrzyjmy się, jak to będzie działać w przypadku Twojej książki:
Dystrybucja Amazon
KDP rozprowadza drukowane książki głównie poprzez strony Amazon. Jedną z miłych rzeczy w KDP jest to, że daje możliwość wysyłania książek lokalnie do klientów w USA, Kanadzie, Europie i Japonii za pośrednictwem ich globalnych obiektów druku na żądanie.

Teraz, chociaż mają zdolność do dystrybucji książek do innych kanałów poza Amazon, istnieje wiele rzeczy, że KDP nie robi bardzo dobrze w tym zakresie, jak pokazano poniżej.
Jakie kanały wykorzystuje KDP poza Amazonem?
Poza wymienionymi powyżej właściwościami Amazonu, KDP posiada program zwany Rozszerzoną Dystrybucją, który umożliwia sprzedaż książek bezpośrednio do księgarń i bibliotek.
Istnieją jednak trzy główne problemy, które wchodzą w grę z tym programem.
Po pierwsze, może to potrwać do ośmiu tygodni, aby Twoja książka nonfiction (lub fiction) na Amazon stała się dostępna do zamówienia.
Po drugie, jest on obecnie ograniczony do USA, więc nie jest odpowiedni dla książek non-fiction z międzynarodową publicznością.
Po trzecie i najważniejsze, księgarnie stronią od hurtowych zamówień z Amazon, ponieważ oferują one tylko 25% zniżki od cen katalogowych, podczas gdy standardem w branży jest 40%.
Jakie są moje tantiemy za publikację w wersji papierowej na Amazon?
Jak wspomniano w przykładzie book-costing powyżej, Amazon Publishing płaci 60% tantiem od sprzedaży książki minus koszty druku książki. Ta stawka tantiem dotyczy tylko sprzedaży książek drukowanych przez Amazon.
W przypadku sprzedaży poprzez program Rozszerzonej Dystrybucji stawka tantiem jest zredukowana do 40% minus koszty druku. Powodem tej redukcji jest to, że KDP musi oferować zniżki hurtowe dla sprzedawców detalicznych, aby mogli oni otrzymać swoją dolę od sprzedaży.
Jak często Amazon wypłaca tantiemy?
KDP ma 60-dniowe opóźnienie od sprzedaży książki do wypłaty tantiem. Opóźnienie to jest wbudowane w celu uwzględnienia zwrotów książek i biurokracji procesu księgowego.
Częstotliwość płatności po tym opóźnieniu wynosi 30 dni, co jest jedną z ich kluczowych zalet w porównaniu do półrocznych płatności, które są powszechne u tradycyjnych wydawców.
Promocja książki
Ponieważ Amazon prowadzi największą księgarnię internetową na świecie, ma sens promowanie swojej książki nonfiction z nimi, aby osiągnąć sukces w sprzedaży swojego tytułu książki. Chociaż z powodów prywatności Amazon nie pozwala budować własną listę e-mail, platforma oferuje trzy potężne dźwignie do promocji:
Recenzje książek
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych w księgarni internetowej Amazon jest informacja zwrotna z recenzji klientów. Im większa liczba pozytywnych recenzji, które otrzymasz od ludzi, tym wyżej Twoja książka pojawi się w rankingach. Recenzje odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu strony Amazon.
Z tego powodu wielu wydawców próbowało przez lata oszukać system, wprowadzając pozytywne recenzje od fałszywych czytelników. Tak więc, Amazon stale dostraja swój algorytm, aby odsiać złych aktorów promujących złe produkty.
Oto trzy wskazówki, których musisz przestrzegać, aby nie wpaść w kłopoty:
- Wszyscy czytelnicy muszą mieszkać pod różnymi adresami fizycznymi. Jeśli kilku czytelników w tym samym gospodarstwie domowym opuści recenzję (zgodnie z kontem Amazon użytkownika), wszystkie oprócz jednego zostaną automatycznie usunięte.
- Ponadto, dwóch lub więcej czytelników nie może mieć tej samej karty kredytowej na koncie Amazon (wszystkie recenzje oprócz jednej zostaną automatycznie usunięte).
- Wreszcie, musi upłynąć wystarczająco dużo czasu pomiędzy zakupem a recenzją, aby umożliwić faktyczne przeczytanie książki. Na przykład, jeśli ludzie wprowadzą recenzję w ciągu kilku minut od zakupu, zostanie ona automatycznie usunięta.
- Skorzystaj z tej wspaniałej funkcji promocyjnej i zachęć jak najwięcej czytelników z Twojej grupy docelowej do zakupu książki, przeżycia jej i pozostawienia recenzji w ciągu 30 dni od jej wydania. Osiągnięcie dużej liczby recenzji od czytelników na początku jest jedną z najważniejszych rzeczy, które możesz zrobić, aby wylądować na bardzo pożądanych listach bestsellerów Amazon (zarówno nonfiction, jak i fikcji).
Upewnij się, że przestrzegasz powyższych wytycznych, aby uzyskać jak najwięcej szczerych, pozytywnych recenzji, a istnieje duża szansa, że Twoja książka znajdzie się na szczycie wyników wyszukiwania.
Marketing krzyżowy

Gdy Twoja książka przechyli szalę sprzedaży dzięki stałym pozytywnym recenzjom czytelników (liczba ta będzie zależała od kategorii Twojej książki), Amazon zacznie ją promować wśród milionów nowych czytelników, zwiększając Twój zasięg w wielu kategoriach.
Marketing słów kluczowych i kategorii
Na koniec należy pamiętać, że Amazon to nie tylko księgarnia internetowa, ale również wyszukiwarka produktów. Kiedy zakładasz książkę na swoim koncie Amazon, KDP poprosi Cię o wprowadzenie do 7 słów kluczowych na ekranie ustawień i do 3 kategorii lub gatunków książek.
Te słowa kluczowe będą używane przez Amazon, aby wyświetlić książkę w odpowiedzi na wyszukiwania ludzi. W związku z tym, aby osiągnąć sukces, upewnij się, że robisz kilka dokładnych badań słów kluczowych, aby dowiedzieć się, co ktoś w docelowej publiczności jest najbardziej prawdopodobne, aby szukać na stronie Amazon związane z tematem swojej książki.