Brak internetu w komputerze – co można zrobić?
To bardzo frustrujące, kiedy nie działa ci internet. Bez względu na to, czy jesteś podłączony do sieci Wi-Fi, ale nie masz dostępu do internetu, czy też masz problemy z przewodowym połączeniem Ethernet, pokażemy ci najszybsze metody zidentyfikowania problemu i powrotu do internetu.
Najpierw jednak radzimy zatrzymać się i spróbować zrestartować modem i router.
Na tej stronie pomożemy Ci najpierw zdiagnozować, czy masz problem z sygnałem internetowym, czy z siecią Wi-Fi. Po ustaleniu, z jakim typem problemu masz do czynienia, przejdź do sekcji rozwiązywania problemów z sygnałem internetowym lub sekcji rozwiązywania problemów z siecią Wi-Fi. Jeśli nadal masz problem, skorzystaj z sekcji Rozwiązywanie problemów zaawansowanych, w której znajdziesz informacje dotyczące szczególnie trudnych sytuacji.
Czy problem dotyczy sygnału internetowego lub sieci Wi-Fi?
Możesz odróżnić problem z sygnałem internetowym od problemu z siecią Wi-Fi, wykonując poniższe kluczowe kroki w celu zlokalizowania źródła problemu. Problemy z sygnałem internetowym są rozwiązywane inaczej niż problemy z siecią Wi-Fi, dlatego ważne jest, aby dowiedzieć się, z którym problemem masz do czynienia, aby jak najszybciej wrócić do sieci.
Sprawdź diody na swoim sprzęcie
Prawie wszystkie modemy i routery mają diody LED sygnalizujące stan. Możesz też mieć urządzenie combo, które jest modemem/routerem typu “wszystko w jednym” (nazywane też bramą). Tak czy inaczej, diody LED stanu urządzeń są bardzo pomocne w szybkim diagnozowaniu problemów z siecią.
Sprawdź lampkę sygnału internetowego
Lampka połączenia internetowego znajduje się na modemie i zwykle jest oznaczona jako WAN, Internet lub ma ikonę kuli ziemskiej.
Jeśli lampka jest czerwona lub w ogóle się nie świeci, masz problem z sygnałem internetowym, ponieważ twój modem nie łączy się z internetem. Jeśli tak jest w twoim przypadku, przejdź do sekcji rozwiązywania problemów z sygnałem internetowym.
Sprawdź kontrolkę Wi-Fi
Kontrolka (kontrolki) WiFi znajduje się na routerze lub gdzieś poniżej kontrolki połączenia internetowego, jeśli masz modem/router combo. Etykiety kontrolek WiFi różnią się, ale zazwyczaj są to napisy “2.4G” i “5G”, “WLAN” lub “Wireless”. Kontrolki te powinny być włączone i zazwyczaj migają. Jeśli lampki Wi-Fi są wyłączone lub czerwone, oznacza to, że router nie nadaje sygnału. Przejdź do rozdziału Rozwiązywanie problemów z siecią Wi-Fi, aby rozpocząć rozwiązywanie problemów.
Spróbuj użyć kabla Ethernet, aby sprawdzić połączenie
Jeśli korzystasz z sieci Wi-Fi, spróbuj podłączyć komputer bezpośrednio do routera za pomocą kabla Ethernet. Jest to sprawdzony sposób na odróżnienie problemów z sygnałem od problemów z siecią Wi-Fi. Podłącz kabel Ethernet do portu w komputerze, a drugi koniec do jednego z portów LAN w routerze (zazwyczaj są to porty żółte). Podłączenie komputera bezpośrednio do pojedynczego portu w modemie omija istotne zabezpieczenia wbudowane w router. Aby zapewnić sobie ochronę w sieci, musisz podłączyć się do routera lub modemu/routera combo.
Jeśli internet powraca, gdy używasz przewodowego połączenia Ethernet, oznacza to, że masz problem z siecią Wi-Fi; przejdź do sekcji rozwiązywania problemów z siecią Wi-Fi. Jeśli nadal nie masz internetu, problem jest prawdopodobnie większy niż sieć Wi-Fi, ale może to być też wina urządzenia. Spróbuj wejść do sieci na innym urządzeniu. Jeśli nadal nie możesz połączyć się z internetem, przejdź do sekcji rozwiązywania problemów z sygnałem internetowym, aby rozwiązać ten problem.
Sprawdź, czy nie ma przerwy w dostawie Internetu
Może się okazać, że nie tylko Tobie padł internet. Informacje o przerwach w dostępie do internetu można znaleźć na stronie Down Detector lub skontaktować się z dostawcą usług internetowych w celu zbadania sprawy.
Możliwe, że strona lub usługa, do której próbujesz się dostać, również nie działa. Wypróbuj kilka różnych stron internetowych. Jeśli ładują się one prawidłowo, być może oryginalna strona, na którą wchodzisz, nie działa dla wszystkich odwiedzających.
Wi-Fi bez dostępu do Internetu
Jeśli jesteś podłączony do sieci Wi-Fi, a mimo to nie masz dostępu do internetu, prawdopodobnie coś jest nie tak z sygnałem internetowym. To samo dotyczy sytuacji, gdy nie możesz uzyskać dostępu do internetu za pomocą połączenia przewodowego. Najpierw wypróbuj te rozwiązania.
Uruchom ponownie modem, router i urządzenie
Restart modemu i routera powinien być pierwszą rzeczą, którą zrobisz, gdy napotkasz problem z sygnałem internetowym. Nie pomijaj tego kroku! Wsparcie techniczne prawie zawsze poprosi Cię o wykonanie tej czynności w pierwszej kolejności, ponieważ często rozwiązuje ona problem.
Aby zrestartować sprzęt, odłącz kabel zasilający na 60 sekund i podłącz go ponownie. Ponowne uruchomienie sprzętu potrwa kilka minut. Warto również zrestartować urządzenie, z którego korzystasz.
Sprawdź kable i przewody
Przewody i kable często ulegają poluzowaniu lub uszkodzeniu na skutek powtarzających się naprężeń. Przewód doprowadzający internet do modemu to albo kabel koncentryczny (ten sam, którego używa się w telewizji kablowej), kabel ethernetowy, albo telefoniczny. Najlepszym sposobem rozwiązywania problemów z kablami jest ich wymiana, jeśli masz dodatkowe.
W przeciwnym razie upewnij się, że kable są podłączone zarówno do modemu, jak i do gniazdka elektrycznego. Kable ethernetowe i telefoniczne powinny kliknąć, kiedy są całkowicie włożone do gniazdka. Kable koncentryczne powinny być dobrze przykręcone.
Sprawdź też, czy nie są uszkodzone. Sprawdź, czy kabel nie jest rozdarty lub czy nie został pogryziony przez zwierzę domowe. Kable ethernetowe i telefoniczne są szczególnie podatne na uszkodzenia, ponieważ znajdujące się w nich miedziane żyły są bardzo cienkie.
Kiedy powinieneś skontaktować się ze swoim dostawcą?
Przed skontaktowaniem się z operatorem warto spróbować rozwiązać kilka podstawowych problemów. Ponowne uruchomienie modemu i sprawdzenie kabli to prawdopodobnie pierwsze rzeczy, o które poprosi cię pomoc techniczna. Jeśli jednak nie możesz samodzielnie rozwiązać problemu, warto skontaktować się z dostawcą.
Jeśli dostawca usług internetowych nie doświadcza przerwy w dostawie prądu, może przeprowadzić diagnostykę modemu, aby sprawdzić, czy prawidłowo komunikuje się z siecią. Może wykryć wiele możliwych problemów, w tym niski poziom sygnału, problemy z rejestracją urządzenia, przestarzały sprzęt (nawet jeśli wynajmujesz go od dostawcy) lub usterkę w systemie. Być może właśnie zapomniałeś zapłacić rachunek za internet.
Większość dużych dostawców usług internetowych oferuje także możliwość skorzystania z pomocy online/czatu na swoich stronach internetowych i w aplikacjach, jeśli nie chcesz siedzieć przy telefonie.