Darmowe zdjęcia na swoją stronę internetową
Szukasz darmowych zdjęć na swojego bloga? Ten post to kompletny przewodnik po tym, gdzie szukać darmowych zdjęć na bloga i jak je efektywnie wykorzystać.
Kiedy zakładasz bloga, nie możesz dawać swoim czytelnikom postów, które są ścianami tekstu – to nudne! Musisz dodawać do swoich wpisów obrazy. Dodanie obrazów sprawi, że Twoje wpisy będą bardziej atrakcyjne wizualnie dla czytelników.
Ponadto dodawanie obrazów do postów sprawi, że Twój blog będzie bardziej udany; przyciągniesz więcej czytelników, zwiększysz liczbę subskrybentów i wygenerujesz więcej leadów.
Jak? Według OptinMonster treści z obrazkami mają więcej wyświetleń i udziałów, a nawet mogą zwiększyć konwersję o ponad 300%.
Dodawanie obrazów do swojego bloga to konieczność!
W tym artykule podzielimy się najlepszymi stronami, na których możesz znaleźć darmowe zdjęcia na swój blog. Ponadto poruszymy inne tematy, takie jak ograniczenia praw autorskich, wybieranie obrazów pasujących do Twojej marki oraz określanie rozmiaru, edytowanie i optymalizowanie obrazów na potrzeby sieci.
Gdzie znaleźć zdjęcia i obrazki dla swojego bloga?
Użyj zdjęć stockowych
Na szczęście jest mnóstwo stron internetowych, które oferują darmowe zdjęcia na blogi.
Oczywiście w dalszej części artykułu podzielimy się z Tobą listą tych wspaniałych stron.
Na wielu z tych stron możesz po prostu wyszukać zdjęcie dla swojego bloga, pobrać je, dodać do swojej strony i voila! Twój blog wygląda teraz niesamowicie!
Ważne jest jednak, by pamiętać, że nie możesz używać każdego zdjęcia, które znajdziesz w sieci, i że istnieją pewne warunki, o których musisz pamiętać, korzystając ze zdjęć stockowych.
Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak legalnie używać zdjęć i obrazków na swoim blogu.
Legalne używanie zdjęć i obrazów na blogu
Prowadząc bloga, musisz znać kilka pojęć prawnych. Na przykład nie możesz pisać zniesławiających wypowiedzi o ludziach, nie możesz plagiatować prac innych autorów, a także nie możesz po prostu używać każdego zdjęcia, które znajdziesz.
Poniżej przedstawiamy przegląd głównych pojęć i pułapek, których musisz być świadomy, używając zdjęć na swoim blogu.
Nawigacja po licencjach fotograficznych
Kiedy mówisz o prawnych aspektach zdjęć i obrazów, główną rzeczą, którą robisz, jest poruszanie się po różnych licencjach dołączonych do zdjęć. Każde zdjęcie może być inne, każdy fotograf jest inny, a konsekwencje pomyłki mogą być poważne.
W zasadzie w większości miejsc na świecie działa to tak: kiedy zdjęcie jest zrobione, osoba, która je zrobiła, posiada do niego prawa autorskie. Istnieją pewne wyjątki (np. fotografowie dziennikarscy, którzy są zatrudnieni na etacie), ale głównie prawa posiada osoba, która zrobiła zdjęcie.
Fotograf ten może następnie udzielić licencji, na mocy której inne osoby mogą wykorzystać to zdjęcie w określonych okolicznościach i na określonych warunkach.
Blogerzy szukają jednej z trzech licencji do wyboru: Royalty Free, Creative Commons i Public Domain. Każda z nich ma jednak swoje własne ograniczenia i warunki:
Royalty Free
To jest to, co znajdziesz na większości stron internetowych ze zdjęciami stockowymi. Niektóre wymagają uiszczenia opłaty, a inne oferują zdjęcia blogowe royalty free za darmo. Nadal nie możesz ich sprzedawać i musisz pamiętać o tym, że nie mogą być one używane jako część Twojego brandingu.
Creative Commons
Creative Commons to organizacja non-profit, która stworzyła pewne licencje, dzięki którym fotografowie mogą umieszczać swoje materiały i wykorzystywać je bez zarabiania na nich. Istnieje kilka różnych licencji (Uznanie autorstwa, Niekomercyjne itd.), a fotograf może wybrać jedną lub więcej. W serwisie Flickr można znaleźć naprawdę dobre podsumowanie.
Public Domain
To zdjęcia, do których nie ma w zasadzie żadnych praw autorskich, ponieważ wygasły lub nie były objęte prawami autorskimi. Wiele z tych zdjęć jest związanych z wykorzystaniem przez rząd. Co ciekawe, często nadal wymagane jest uznanie autorstwa.
Istnieje wiele innych rodzajów licencji.
Zorientowanie się, na jakiej licencji jest zdjęcie, może być trudne, dlatego ważne jest, aby zdjęcia pochodziły z zaufanych źródeł, w których masz pewność, że wiesz, co się dzieje.
Co może się zdarzyć, jeśli nie zrobisz tego dobrze
Wielu nowych blogerów pyta: czy można używać Obrazków Google na blogu?
Odpowiedź brzmi: nie. Nie bierz po prostu zdjęć z Google Images i nie zakładaj, że będzie to w porządku. Może się okazać, że nie jest to w porządku i szczerze mówiąc, nie jest to zbyt uczciwe, by brać pracę fotografa i wykorzystywać ją bez wynagrodzenia.
Niestety, niektórzy fotografowie zarabiają na pozwach sądowych. Poświęcają swój czas na szukanie niewłaściwych sposobów wykorzystania ich zdjęć, a następnie wykorzystują pisma prawników, by zyskać pieniądze od właścicieli stron internetowych – czasem jest to nawet 5000 dolarów za zdjęcie!
Inni fotografowie poproszą Cię o uznanie autorstwa lub zażądają usunięcia zdjęcia, co jest znacznie milszą drogą dla blogerów, którzy mogą nie być świadomi. Wszystko to oznacza, że najlepiej jest nie używać zdjęcia, jeśli nie jesteś pewien, że możesz to zrobić, i upewnij się, że podajesz informacje o tym, gdzie powinieneś.
Jak być bezpiecznym?
To jedna z tych sytuacji, w których lepiej być bezpiecznym niż żałować.
Nie używaj zdjęcia, jeśli nie znasz jego licencji, i zawsze podawaj informację o tym, że jest to zdjęcie.
Ważne jest, abyś spróbował jak najlepiej zapoznać się z różnymi opcjami i upewnił się, że w Twoim kraju lub stanie nie obowiązują inne prawa.
I znowu, jeśli chcesz być superbezpieczny, to zrób własne zdjęcia, zrób własne zdjęcia lub zleć komuś zrobienie ich dla Ciebie.
Teraz, kiedy jesteś już na bieżąco z prawnymi aspektami używania darmowych zdjęć na swoim blogu, porozmawiajmy o tym, jak wybrać najlepsze zdjęcia dla swojego bloga.